بلاگ

آشنایی با انواع سنگ فرز (انواع فرز)

در دنیای امروز با پیشرفت تکنولوژی ابزار های بسیاری ساخته شده است یکی از ابزار های بسیار کاربردی انواع سنگ فرز می باشد که برای کار با آهن، سنگ زنی، بتن، کاشی، پلاستیک، pvc و چوب استفاده می شود و هم چنین با استفاده از صفحه های تیز میتوان آهن را نیز شکل داد،؛ برای همین آشنایی با انواع فرز می تواند شما را در مسیر انتخاب و سفارش محصول مورد نظرتان یاری کند.

تا پایان این مطلب همراه ما باشید تا اطلاعات مفیدی راجع به فرزها ، انواع فرز ، مشخصات آنها و کاربردهایشان در اختیار شما کاربران عزیز قرار می دهیم.

فرز چیست؟

فرز دستگاهی است که از آن برای برش انواع قطعات، صیقل دادن، حکاکی، صاف کردن سطوح و… استفاده می شود. این دستگاه که جزو ابزار آلات صنعتی به حساب می آید کاربردهای متعددی را به خود اختصاص داده است. انواع سنگ فرز را می ‌توان با توجه به نوع و صفحه برش جهت سطوح سنگی، سرامیکی، فلزی، چوبی و غیره به کار برد.

نکته :گاهی به جای کلمه فرز از سنگِ فرز استفاده می کنند.اما خوب است بدانید وقتی این کلمه با کسره خوانده می شود به معنای دیسک سنگی دستگاه می باشد و تنها زمانی می توان آن را به جای کلمه فرز استفاده کرد که بدون کسره باشد.


بیشتر بخوانید: دستگاه فرز چیست؟


انواع سنگ فرز :

فرزها از جنبه های گوناگون با یکدیگر تفاوت دارند و انواع فرز بر اساس شکل، سایز، کاربرد و نوع منبع تغذیه ای که دارند به موارد زیر قابل تقسیم اند:

انواع فرز

فرز سنگبری :

فرز سنگبری یکی از انواع سنگ فرز ها است که جهت برش دادن و صیقل دادن انواع سطوح سنگی مورد استفاده قرار می ‌گیرد. قطر صفحه برش فرز سنگبری ۲۳۰ میلیمتر است که سرعت حرکت آن ۶۰۰۰ الی ۶۵۰۰ دور در دقیقه می باشد. این دستگاه کاربردهای فراوانی در کارگاه های سنگ بری، ساختمان سازی و… دارد.

نکته :البته خوب است بدانید گاهی اوقات به غلط به فرز سنگبری، سنگ فرز نیز می گویند.

فرز آهنگری :

فرزهای آهنگری از جمله پرکاربردترین محصولاتی هستند که در بازار فروش فرز به چشم می ‌خورند. قطر صفحه برش در فرزهای آهنگری ۱۸۰ میلیمتر است. این صفحه برش با سرعت ۸۰۰۰ الی ۸۵۰۰ دور در دقیقه به حرکت در می آید. این مدل از انواع فرزها را می توان جهت برش انواع لوله فلزی، ورق های گالوانیزه، آهن و پروفیل و… به کار، برد. همچنین زمانی که می خواهیم سطوح فلزی را صیقل دهیم یا فلزات گوناگون را زنگ زدایی کنیم و… از فرز‌های آهنگری استفاده می کنیم.

لازم به ذکر است فرزهای سنگبری و آهنگری از نظر وزن و ابعاد به یکدیگر شبیه هستند اما تفاوت هایی نیز با هم دارند. مهم ترین تفاوتی که بین فرزهای آهنگری و سنگبری مشاهده می شود به سرعت گردش آزاد این دستگاه‌ ها مربوط است. در همین رابطه خوب است بدانید سرعت گردش فرز‌های آهنگری در مقایسه با فرزهای سنگبری به طور معمول ۲۰۰۰ دور بیشتر می ‌باشد.

گفتنی است فرزهای آهنگری این مزیت را دارند که جهت برش دادن مواد سنگی قابل استفاده باشند در حالی که فرزهای سنگبری جهت برش پروفیل و فلزات قابل استفاده نیستند.


بیشتر بخوانید : تفاوت فرز سنگبری و آهنگری


فرز انگشتی :

آشنایی با انواع سنگ فرز

فرز انگشتی که جزو کوچک ترین دستگاه های موجود در بازار عرضه فرز است برای انجام کارهای مختلفی نظیر برش‌ های کوچک، حکاکی، صیقل دادن، منبت کاری و پولیش کردن انواع فلز استفاده می ‌شود. سر این نوع فرز شبیه به دریل است و به صورت کلی زمانی که می ‌خواهیم فعالیت های ظریف تر و سبکتری انجام دهیم می ‌توانیم از فرزهای انگشتی استفاده کنیم.

اما اگر قصد آشنایی با انواع فرز انگشتی را دارید باید گفت این دستگاه در دو نوع گلو کوتاه و گلو بلند تولید می شود که در ادامه با انواع فرز انگشتی آشنا می شوید.

بیشتر بخوانید: دریل معمولی در مقابل اسکروگان : انتخاب ابزار مناسب برای کار

فرز انگشتی گلو کوتاه :

این نوع فرز انگشتی به منظور انجام کارهایی که نسبتا ظریف هستند استفاده می ‌شود. این دستگاه زمانی به کار می رود که دسترسی به قطعه آسان باشد.

فرز انگشتی گلو بلند :

نوع دیگری از فرز انگشتی که تحت عنوان فرز انگشتی گلو بلند شناخته می ‌شود در مکان‌ هایی مثل سوراخ ها یا حفره ها که دسترسی به آنها دشوار است؛ استفاده می شود.

مینی فرز :

مینی فرز که نمونه دیگری از انواع فرز (انواع سنگ فرز) به شمار می ‌رود در حقیقت همان فرزی می باشد که در ابعاد کوچکتری ساخته شده است. این دستگاه پرکاربردترین فرزی هست که در بازار به فروش می ‌رسد. مینی فرز را می‌ توان در انواع سنگبری، آهنگری و نجاری تولید کرد. از آنجایی که وزن مینی فرز کمتر از فرزهای عادی است حمل و جا به جایی آن در مقایسه با دیگر فرزها راحت تر می باشد.

صفحاتی که روی مینی فرز نصب میشود با ابعاد ۱۸سانتی متر یا کوچکتر روی آن نصب میشود. مینی فرز ۱۰سانتی متری یا ½ اینچی یا ۱.۲۷ سانتی متری از پر طرفدارترین نوع مینی فرز می باشند. کوچکترین قطر صفحه برش که برای ریز کاری ها و کارهای ظریف به کار میرود ۷.۵سانتی متر می باشد.طول مینی فرز حدوداً برابر ۳۰سانتی متر بوده و مدل های مختلفی دارد.


بیشتر بخوانید : مینی فرز چیست ؟


مینی فرز در انواع مدل های برقی، بی سیم (شارژی) بادی (نئوماتیک) می باشد که تا انتهای مقاله، دسته بندی فرز ها بر اساس منبع تغذیه را توضیح می دهیم

مینی فرز چه ویژگی هایی دارد ؟

  • موتور بدون ذغال (Brushless) همان گونه که مشخص است با ذغال کار نکرده و کارایی مدل های شارژی را افزایش می دهد و طول عمر ابزار را نیز افزایش می دهد.
  • سیستم ضد قلاب (Kick Back Stop) : وقتی احساس کند صفحه گیر کرده ، موتور را فورا متوقف کرده تا از تکان های ناگهانی که باعث میشود از دستتان خارج شود جلوگیری کند.
  • دسته ضد لغزش : این ویژگی برای برای کسانی است که مدت زمان زیادی با فرز و انواع سنگ فرز کار می کنند.
  • کلید ضامن : از روشن شدن تصادفی یا اتفاقی دستگاه جلوگیری میکند، اگر این کلید نباشد ممکن است اتفاقی دست شما روی کلید رفته و به دستتان آسیب برساند.
  • دیمر یا سرعت متغیر : به شما اجازه می دهد سرعت صفحه را کنترل کنید و زمانی که دما بالا میرود و ممکن است قطعه کار بسوزد،سرعت آن را کم یا حتی متوقف کنید.

انواع سنگ فرز ( فرز مینیاتوری ) :

فرز مینیاتوری یکی دیگر از محصولاتی است که جهت آشنایی با انواع فرز به علاقه مندان معرفی می شود. این دستگاه که کوچکترین فرز موجود در بازار است جهت انجام کارهایی که از ظرافت بسیار بالایی برخوردارند؛ استفاده می شود. خرطومی بودن فرز مینیاتوری موجب می شود قدرت مانور کاربر حین کار کردن با آن چندین برابر شود. فرز مینیاتوری را می ‌توان برای تیز کردن فلزات، دندانپزشکی، حکاکی، منبت کاری، مجسمه سازی و غیره به کار برد.

چنانچه در فکر آشنایی با انواع فرز مینیاتوری و خرید هر یک از این دستگاه ها هستید پیشنهاد می شود برندهای مختلفی از فرز مینیاتوری خرطومی، فرز مینیاتوری پدالی و فرز مینیاتوری برقی و شارژی را مورد بررسی قرار دهید.

آشنایی با انواع فرز

اور فرز نجاری :

در راستای آشنایی با انواع فرز خوب است با اور فرز نجاری هم آشنا شوید. به کمک فرزهای نجاری می توان انواع چوب را شکل و فرم داد و لبه ‌های تیز را از بین برد. از این دستگاه در کار با چوب و صنعت نجاری استفاده می شود.

فرز نجاری را می توان در ۳ نوع زیر از بازار تهیه کرد:

  1. اور فرز نجاری پایه ثابت
  2. اور فرز نجاری پایه متحرک
  3. اور فرز نجاری ترکیبی

سنگ فرز رومیزی :

هنگام بررسی انواع سنگ فرز در بازار به سنگ فرز رومیزی هم باید توجه کرد. کاربرد این فرز جهت انجام انواع پروژه های صنعتی و نیمه صنعتی می باشد. برای استفاده از این وسیله باید ابتدا آن را به صورت ثابت روی یک میز یا سایر سطوح قرار دهید سپس با استفاده از آن می توان عملیات سنگ زنی، پولیش کاری و سنباده زنی را به سرانجام برسانید.

سنگ فرز رومیزی جهت تیز کردن انواع سطوح نظیر چاقو، صاف کردن و نیز صیقل دادن به سطوح مختلف در پایان کار و… استفاده می شود.

آشنایی با انواع فرز بر اساس منبع تغذیه :

فرزها را می ‌توانیم بر اساس منبع تغذیه به انواع گوناگون تقسیم بندی کنیم. جهت آشنایی با انواع فرز بر اساس منبع تغذیه به موارد زیر توجه داشته باشید:

فرز برقی :

فرزهای برقی همانطور که از نامشان پیداست به کمک منبع برق شهری کار می‌ کنند. این نوع از فرزها وزن کمتری نسبت به فرز‌های شارژی دارند و حمل و نقل شان راحت ‌تر است

فرز شارژی :

انرژی مورد نیاز برای فرز های شارژی به کمک باطری تامین می ‌شود. به همین دلیل کاربران از آن ها در مکان‌ هایی که منبع برق در دسترس نیست استفاده می کنند.فرز‌های شارژی وزن نسبتا بیشتر و قدرت کمتری نسبت به فرز‌های برقی دارند‌.

فرز بادی :

فرزهای بادی به کمک هوای فشرده ای که در کمپرسور هوا وجود دارد کار می ‌کنند. فرز‌های بادی قدرت بسیار بیشتری دارند، قیمتشان مناسب است و طول عمر بالاتری هم دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *